Pääkirjoitus 03/2010: Ilmoitus postiin

Kaupankäynti kuuluu olennaisena osana vanhojen koneiden harrastamiseen, ja niinpä vuosittain valtava määrä varaosia ja kokonaisia koneita siirtyy omistajalta toiselle.

Kaupankäynti kuuluu olennaisena osana vanhojen koneiden harrastamiseen, ja niinpä vuosittain valtava määrä varaosia ja kokonaisia koneita siirtyy omistajalta toiselle. Tämän päivän tehokkaita markkinapaikkoja ovat rompetorit ja internet. Rompparilla kaupankäynti on parhaimmillaan mieltä virkistävä ja turvallinen kokemus, sillä kun ostaja, myyjä sekä kaupan kohde ovat kaikki samalla tontilla, ei epäselvyyksille tai väärinkäsityksille juurikaan jää sijaa.

Internetin myyntipalstat ja huutokaupat lienevät rahassa ja tavaroiden määrässä mitattuna ylivoimainen ykkönen, mutta joitakin varjopuoliakin nettikaupassa on. Päälimmäisenä tulee mieleen paljon puhutut huijarit, jotka tieten tahtoen erehdyttävät rehellistä asiakasta. Meidän onneksi vilunkiveikot liikkuvat lähinnä viihde-elektroniikan ja vastaavien trendituotteiden, eivätkä niinkään koneiden ja osien parissa. Toinen, yllättävän kiusalliseksi muodostunut nettikaupankäynnin piirre on turhat kyselijät. Joillakin ei kerta kaikkiaan tunnu olevan muuta tekemistä kuin lähetellä tavaran myyjälle näsäviisaita kommentteja, ala-arvoisia tarjouksia tai älyttömiä vaihtoehdotuksia. Omien kokemusteni perusteella lähes kaikki onnistuneet kaupat ovatkin tulleet puhelimen, ei sähköpostin välityksellä.

Entisaikaan pelin kulku oli ehkäpä hieman vaivalloisempi, mutta huomattavasti osumatarkempi. Myytävästä vempaimesta otettiin valokuva ja alan lehdestä leikattiin kuponki, johon kirjattiin myytävän kohteen sekä myyjän tiedot. Kuva ja ilmoitus suljettiin kuoreen, jonka postimies sitten toimitti lehden toimitukseen. Seuraavassa lehdessä julkaistu ilmoitus ei ruuhkauttanut puhelinta, mutta ne muutamat soittajat olivat kaikki liikkeellä tosimielellä.

Perinteitä kunnioittava ilmoitustapa elää tämänkin lehden sivuilla ja itse asiassa ilmainen myyntipalsta on saanut paljon kiitosta lukijoilta. Kiitosten määrä ei kuitenkaan ole samassa suhteessa toimituksen postilaatikkoon kolahtaviin kirjekuoriin – niitä kun saisi putkahtaa meidän puolestamme reilusti enemmänkin. Pitäkää perinteet voimissaan ja lähettäkää seuraavasta myyntikohteestanne ilmoitus Vanhat Koneet -lehteen – joko vanhaan malliin kirjekuoressa tai nykyaikaisesti sähköpostin välityksellä.

Kari Mattila
Päätoimittaja

Lue koko artikkeli lehdestä! Tilaa kotiisi | Etsi lähin myyntipiste